Stress management

Heb je last van stress? Kun je moeilijk ontspannen? Slaap je slecht? Pieker je veel? Heb je last van frustraties of een kort lontje? Loop je tegen een burn-out aan of wil je ervan herstellen? Ik zet beproefde stress management en stressrelease methoden in die je hierbij helpen. Samen kijken we naar wat voor jou het beste werkt.

Ook is loopbaancoaching mogelijk om inzicht te krijgen in welk werk bij je past en meer energie te krijgen van je werk in plaats van op te branden.

Kijk ook eens onderaan deze pagina naar de signalen die erop kunnen wijzen dat je het risico loopt burn-out te raken.

Contact

Neem contact op via onderstaand formulier. Of via: 06-46417031

Adresgegevens:

Praktijk Veenendaal
Tuinstraat 133
3901 RA Veenendaal

Voor wandelcoaching en therapie spreken we af in natuurgebied Prattenburg, Kwintelooijen of de Slaperdijk.

TEVEEL STRESS / OVERSPANNING / OVERBELASTING / BURNOUT

HERKEN JIJ DE SIGNALEN?

Lichamelijk Cognitief (Hersenfunctie) Gedrag Gevoel Reality Testing
Vaak wakker worden, onrustig slapen Aandachtsspanne Meer roken of drinken Huilerig Reëel en adequaat omgaan met eisen
Moeite met inslapen Korte termijn geheugen Medicijngebruik (slaappillen, valium etc.) Ongeduldig Grenzen in het oog houden
Black-out Gewoon geheugen Langer op het werk blijven Driftig Redelijkheid in het oog houden
Snel moe zijn Overzicht houden Werk mee naar huis nemen Niet tegen hard geluid, drukte, schel licht kunnen Betrekkelijkheid in het oog houden, relativeren
Chronisch uitgeput zijn Opnemingsvermogen Onverantwoorde risico’s nemen (verkeer, geld) Prikkelbaar Realistisch plannen
Hoofdpijn Concentratie Ruzie maken Rusteloos Controlebehoefte in de hand houden
Nekpijn, rugpijn Bevattingsvermogen Sociaal terugtrekgedrag Incasseringsvermogen Perfectionisme in de hand houden
Spierpijn, harde gespannen spieren hebben Oriëntatie Te lang doorgaan Angst (voor controleverlies, chaos, in te storten, niet te voldoen) Prioriteiten kunnen stellen
Hyperventileren Snelheid van begrip Niet op gang kunnen komen Gevoel het niet meer aan te kunnen Tijdsbesef vasthouden
Benauwd Coördinatie Geen grenzen stellen Paniekaanvallen Kunnen delegeren
Pijn op de borst Planning Onverdraagzaam, vitterig zijn Fobieën Teveel hooi op je vork nemen
Maag/darmklachten Twee of meer dingen tegelijkertijd doen Ongeduldig zijn Geïrriteerd
Te hoge of te lage bloeddruk Vasthouden van rode draad Streng zijn Kregelig
Vatbaar voor infecties Werktempo Veel TV kijken, afleiding zoeken Doordrammerig
Trage motoriek Orde scheppen (letterlijk en figuurlijk) Dubbele afspraken maken Nerveus
Onhandigheid Alertheid Te laat komen Zich nergens bij neer kunnen leggen
Trillen, beven Knopen doorhakken Te laat naar bed gaan Continue op scherp staan
Zweten Relativeren Te laat opstaan Gespannen
Misselijkheid Adequaat beslissingen nemen Voortdurend haasten Onbeheerst
Schrikachtig Ad rem en ter zake reageren Dingen uitstellen Niet betrokken voelen
Bewegingsdrang Improviseren Tot niets constructiefs meer komen in vrije tijd Wezenloos (dringt niet door, afwezig)
Niet meer kunnen ontspannen Goed rekenen Verslonzing, zelfverwaarlozing Gevoel jezelf niet te zijn
Hartkloppingen Nauwkeurigheid Geen nee kunnen zeggen Twijfelzucht
Hartritmestoornis Creativiteit Achter raken met betalingen, post, kranten en tijdschriften, klusjes Neiging tot terugtrekken
Energieloos Scherpte Besluiteloos zijn Tegen alles opzien
Oog voor details Onattent Geen plezier meer beleven
Organiseren Niet meer pauzeren, doorhollen Geen gevoel voor humor meer
De weg kwijt zijn/verkeersfouten Zwaar op de hand
Taxatie- of inschattingsfouten maken Initiatiefloos
Vergissingen maken Zorgelijk
Onderscheid hoofd- en bijzaken Schuldgevoel, zelfverwijten
Zelfmoordgedachten
Gevoel van machteloosheid, onzekerheid
Wanhopig

Tip: Neem bij veel herkenning contact op met je leidinggevende of HR manager. Zij zijn meestal blij wanneer je zelf aangeeft hulp nodig te hebben. Coaching wordt vergoed vanuit een opleidingsbudget, of een budget voor duurzame inzetbaarheid. Iedereen is erbij gebaat dat jij op tijd aan de bel trekt en voor jezelf zorgt, zodat je ook snel weer met plezier en energie aan het werk kan. Hoe langer je wacht of doorzet terwijl het eigenlijk niet zo goed gaat, hoe langer ook het herstel zal duren. 

Heb je geen werkgever, kijk dan naar de vergoedingsmogelijkheden.