Wandelcoaching. Lifecoaching. Loopbaancoaching.

Adresgegevens:

Wandelcoaching startpunt: Slaperdijk 1. Natuurgebied Prattenburg of Kwintelooijen.

 

Praktijkruimte: Downtown

Tuinstraat 133
3901 RA Veenendaal

Wandelcoaching

Wandelcoaching is een coachgesprek of therapie sessie waarbij je al wandelend in gesprek bent. De coach stelt vragen en gebruikt de natuur als metafoor. Samen sta je soms stil om een bepaalde oefening te doen, zoals de schaalvraag, waarbij de natuur kan worden ingezet.

Voordelen wandelcoaching

Al wandelend kunnen veel mensen makkelijker praten over wat er speelt. Daarnaast heeft wandelcoaching als voordeel dat de beweging en de natuur een positief effect hebben op het brein, wat ondersteunend werkt aan de doelen die we samen vaststellen. 

Hoe werkt dat in het brein? De hersenstichting zegt daarover het volgende:

''Beweging is goed voor je denkvermogen. Hiermee bedoelen we dingen als je geheugen, aandacht, begrijpen en leren. Je prefrontale cortex en hippocampus spelen een belangrijke rol bij je denkvermogen. Deze hersengebieden zijn extra gevoelig voor de positieve effecten van bewegen en zorgen zo voor een beter denkvermogen."

"Lopen, fietsen, een balletje trappen met je (klein)kind; je doet het meestal zonder erbij na te denken. Maar ondertussen zijn je hersenen volop aan het werk. Maar liefst driekwart van al je hersencellen zijn betrokken bij beweging.

De hersenen bestaan uit verschillende gebieden. Elk gebied heeft zijn eigen functie. Om goed te kunnen bewegen, werken verschillende hersengebieden nauw samen. Met elkaar én met je spieren. De hersengebieden sturen bewegingen aan door signalen te geven aan onze spieren. Maar ook aan andere delen van het lichaam. Zoals bijvoorbeeld je ogen en je oren." Je kunt je voorstellen dat je hierdoor zelf ook verbanden kunt leggen, andere opties kunt gaan zien, als een coach je de juiste vragen stelt en je tot deze nieuwe inzichten leidt. 

Een gedragsverandering vindt niet plaats door alleen te praten. Hierbij is meer nodig. Juist in de natuur is er ruimte om van al je zintuigen gebruik te maken om verandering en inzichten te laten beklijven. 

Veel van de mentale en fysieke klachten waar mensen mee kampen zijn te wijten aan overprikkeling van het brein, en teveel, langdurig aanhoudende stress. Als je wandelt en even aandacht richt op de natuur, zaken waar je niets mee moet, dan geef je je brein de broodnodige rust om te kunnen herstellen, en de energie in te kunnen zetten om lichamelijk te herstellen. 

Wandelen in de natuur heeft op zichzelf al een positief effect op zowel mentale als lichamelijke gezondheid. Combineer je dit met een gesprek met een coach dan zet je nog veel meer goede stappen.